عروسک لابوبو (Labubu) یک پدیده فرهنگی جهانی است که از دنیای اسباببازیهای کلکسیونی (Art Toy) ظهور کرده و به یک ترند محبوب در دنیای مد و اکسسوری تبدیل شده است. این عروسکها با وجود ظاهر خاص و بعضاً ترسناکشان، بهسرعت در بین بزرگسالان و کلکسیونرها محبوب شدند.
لابوبو توسط هنرمند مشهور هنگکنگی به نام کازینگ لانگ (Kasing Lung) خلق شد. طراحی این عروسک در سال 2015، با الهام از افسانههای اسکاندیناوی صورت گرفته است. ویژگیهای ظاهری لابوبو شامل گوشهای بلند شبیه به خرگوش، دندانهای نیش تیز و چشمهای درشت است. این طراحی ترکیبی از معصومیت و شیطنت را نشان میدهد که باعث شده لابوبو همزمان بانمک و مرموز به نظر برسد.
محبوبیت جهانی لابوبو پس از همکاری خالق آن با شرکت بزرگ چینی پاپ مارت (Pop Mart) در سال 2019 آغاز شد. این شرکت متخصص در فروش فیگورهای کلکسیونی در جعبههای شانسی (Blind Box) است. در این شیوه فروش، مشتریان جعبهای را میخرند که نمیدانند کدام یک از طرحهای عروسک در آن قرار دارد. این حس کنجکاوی و هیجان پیدا کردن یک طرح کمیاب یا "سکرت"، باعث شده تا افراد زیادی برای جمعآوری کلکسیون خود، چندین جعبه بخرند. این روش بازاریابی هوشمندانه، نقش مهمی در تبدیل لابوبو به یک پدیده جهانی داشته است.
در سالهای اخیر، لابوبو فراتر از یک اسباببازی ساده عمل کرده و وارد دنیای مد شده است. بسیاری از افراد، بهویژه سلبریتیها و علاقهمندان به استایلهای خاص، از عروسکهای لابوبو بهعنوان آویز کیف (Bag Charm) استفاده میکنند. این عروسکها اغلب به کیفهای گرانقیمت برندهای مشهور آویزان میشوند و تضادی جالب بین ظاهر بامزه و گاهی شیطنتآمیز لابوبو با یک آیتم لوکس ایجاد میکنند. از سلبریتیهایی که با این عروسک دیده شدهاند میتوان به لیسا از گروه بلکپینک و دوآ لیپا اشاره کرد.
این عروسک پشمالو و متفاوت، حالا نمادی از فرهنگ پاپ و مد است که توانسته در مدت کوتاهی طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کند.